23. heinäkuuta 2011

St. Petersburg

Helou!

Nyt on sitte kotiuduttu Pietarista. Tultiin kyl itseasias torstai aamuna mut en oo vielä kerenny kirjottaa sen jälkeen. Oli tosi kiva matka ja kaupunkina Pietari oli mulle ainaki positiivinen yllätys:)
Pakko myöntää että olin aluks tosi ennakkoluulonen, mut ihan turhaan  koska Pietari oli kaupunkina tosi siisti ja kiva. Siellä oli paljon nähtävää.

Matka alkoi siis maanantaina 18.7 Helsingin terminaalista, jossa meitä odotti yllätys. Jonot oli pitkät joka luukulla ja ajattelin että tästä ei tuu nyt mitään, kunnes iskä sano että meillä on joku spesiaali hytti ja päästiin jonon ohi ihan omalle luukulle jossa ei ollu ketään! Se oli joku Commandore & Deluxe juttu johon kuuluu aamiainen Ala Carte ravintolassa ja sitte joku VIP lounge missä sai käyttää nettiä ja kattoo telkkaria ja ottaa juotavaa ja kaikenlaista.:)
Ilta laivalla meni ihan hyvin: käytiin syömässä ja Tax Free kaupassa ja sitte hengailtiin meijän hytissä. Mentiin nukkumaan hyvissä ajoin koska seuraavana päivänä oli aikanen herätys.

Pietariin saavuttua käännettin kellot tuntia eteenpäin ja mentiin bussikuljetuksella hotellille. Meijän hotellin nimi oli Sokos Palace Bridge ja tykkäsin siitä tosi paljon:) Ei kuitenkaan saatu huoneita vielä niin aamusta, niin jätettiin tavarat sinne säilytykseen ja lähettiin kävelemään kaupungille.
Ekaks mentiin sellasen Merimuseon edustalla olevaan puistoon, jossa otettii kuvia ja katottiin maisemia. Ilma oli tosi hyvä: aurinko paisto ja oli ihan sininen taivas!
Sen jälkeen haluttiin lähteä kanava-ajelulle sellasella vesibussilla. Se kesti noin tunnin verran ja se oli meijän kaikkien mielestä tosi kivaa. Nähtiin melkein kaikki tunnetuimmat nähtävyydet sieltä vesiltä päin ja saatiin hyvin kuvia:)
Ajelun jälkeen käveltiin Zaran kautta hotellille. Ostin muuten mustat farkkushortsit ja vaaleenharmaan bleiserin! Hotellille saavuttua saatiin huoneet (jotka oli muuten tosi kivat) ja menin vaan makaamaan sängylle ja nukahdin... Jalat oli ihan väsyneet koko päivän kävelemisestä..

Illalla mentiin tosi hyvään venäläiseen ravintolaan syömään, jota meille oltiin suositeltu. Iskän työkaveri joka asuu Pietarissa oli kertonu iskälle siitä ravintolasta ja päätettiin mennä kokeilemaan.
Ja onneks kokeiltiin. En oo pitkään aikaan syöny niin ihanaa ruokaa!
Tilasin alkuruoaks blinejä lohen mädillä ja smetanalla ja pääruoaks söin sellasta jäniksen liha pataa joka oli ihan uskomattoman hyvää! En ottanu mitään jälkkäriä sit kuitenkaan koska olin jo niin täynnä noista ruoista. Mut maistoin kuitenkin mun veljen jälkkäriä, se oli tilannu suklaakakkua jätskin kanssa ja se oli myös ihan taivaallista :P

Seuraavana aamuna heräsin väsyneenä, koska en ollut oikeen saanu nukuttua:( No, mentiin sit hotellin aamiaiselle, joka oli tosi hyvä! Sieltä löyty vaikka mitä herkkuja.
Sitte pakattiin tavarat ja luovutettiin huoneet.
Laiva lähti kuitenki vasta klo 20, niin mentiin vielä kaupungille kävelemään ja päätettiin lähteä katsomaan Verikirkkoa. Se on yks kirkko siinä ihan keskustassa, joka on rakennettu siihen kohdalle missä Aleksanteri II tapettiin. Siellä kirkossa voi kuulemma vieläkin nähdä ne verijäljet...:O
Sitten kun saavuttiin paikalle niin huomattiin ettei päästäkkään sisään koska se koko kirkon edusta oli remontissa ja kaikki sisäänkäynnit oli estetty.. Mut sain kuitenkin ihan hyviä kuvia, koska oli siinä ulkopuolellakin nähtävää!

Kirkon näkemisen jälkeen pysähdyttiin kojuilla siinä kirkon edessä ja sen jälkeen jatkettiin matkaa Cafe Singeriin, joka oltiin bongattu jo sillon ekana päivänä. Se sijaitsi siinä pääkadulla. Siellä oli ihania kaikkia leivoksia ja sieltä ois saanu myös ihan kunnon lounasta jos ois halunnu. Mut me ei oltu nälkäsiä niin päätettiin ottaa jotkut kivat leivokset:)
Sen jälkeen lähettiin kattomaan Talvipalatsia, joka sijaitsi sen Neva joen rannalla, jota pitkin mentiin sillä vesibussillakin. Ei kuitenkaan menty Talvipalatsiin sisään, koska yks kierros ois kestäny n. 3 tuntia ja siinä vaiheessa meillä ei enään ollu kauheesti aikaa. Mut sen sijasta istuttiin siinä sisäpihalla hetki, jonka jälkeen mentiin meidän hotellin lähelle yhteen ravintolaan.
Sitte käveltiin hotellille ja lähettiin laivalle päin. Loppumatka Helsinkiin meni ihan hyvin. Käytiin laivan buffeessa syömässä (joka oli muuten paljon parempi ku Ala carte!!) ja sitte mentiin laivan Columbus nightclubiin kattomaan esiintyjiä ja pelaamaan korttia:)
Eli oli ihan rauhallinen, mut tosi kiva matka.

Eipä tässä sit kummempii:) Kirjottelen taas pian. Oon lähössä mökille nyt maanantai-torstai, mut sen jälkeen raportoin taas jotain. Ja oho, koht on jo elokuu....:OOO
vähän yli 3 viikkoo lähtöön... wou!

-Laura

1. laura!!!! sullaki on blogi :))))

2. jooo:) alotin tän nii sitte kaikki voi seurailla mua mun vaihtarivuoden ajan!

3. yeeeeeeeeey ihanaaa blogi!! millo mennä taas paaaaaaartyeee?:))

4. heei kiitoos:) tota empä tiiä! lähen perjantaina 19.8 vaihtoon nii jos ei ennen sitä keretä nii sit HETI ku tuun!! :P